Kuva kertoo tuhat sanaa. Sen takia melkein jokainen yritys (ja monet yksityishenkilötkin) tarvitsevat erilaisten viestiensä tueksi kuvia. Tälläisiä viestejä voivat olla esimerkiksi lehteen tai muihin julkaisuihin tulevat artikkelit, blogikirjoitukset, yrityksen nettisivujen etusivu, sosiaaliseen mediaan tehtävät julkaisut, painetut esitteet, jaettavat flyerit tai jopa televisiomainokset.

Lähes jokainen viesti tai viestintä, jonka yritys tai yksityishenkilö lähettää maailmalle, tarvitsee kylkeensä jonkinlaisen visuaalisen avun – eli kuvan. Harvalla yrityksellä tai yksityishenkilöllä on kuitenkaan käytössään itse otettuja kuvia, joita löytyisi jokaiseen tarvittavaan teemaan ja tilaisuuteen. Koska näitä sopivia kuvia ei ole, on yrityksen etsittävä niitä muualta – mutta mistä? Tässä artikkelissa on listattu erilaisia netissä toimivia kuvapankkeja ja kolme hyödyllistä vinkkiä siihen, mitä kannattaa ottaa huomioon, kun etsii netistä kuvia.

Lista eri kuvapankeista

Tässä on lista isoimmista ja tunnetuimmista kuvapankeista eli tietokannoista, jotka on omistettu kokonaan erilaisille kuville. Kuvapankkeja löytyy netistä tuhansia erilaisia, isoja ja pieniä, kotimaisia ja ulkomaalaisia. Kannattaa kuitenkin aloittaa käyttö tunnetuimmista ja isoimmista, niin pystyy helposti tutustumaan kuvapankkien maailmaan. Tässä lista eri kuvapankeista:

  • Google kuvahaku
  • Adobe Stock
  • iStock Photo
  • One Pixel
  • Pexels
  • Shutterstock
  • StockSnap
  • Fiverr
  • Papunet
  • Julkista.fi

1. Ilmainen, mutta ei välttämättä vapaa – mitä tarkoitetaan kuvan ja kuvien käyttöoikeuksilla?

Kuvien käyttöoikeukset tarkoittavat tässä yhteydessä sitä, että vaikka löytäisit kuvan netistä, et välttämättä saa käyttää sitä omassa markkinoinnissasi. Käyttöoikeusrikokset ovat kasvussa, joten ole tarkkana siitä, että sinulla on varmasti lupa käyttää kuvaa. Jos olet epävarma, ota yhteyttä käyttöoikeuksien omistajaan (yleensä valokuvaaja) tai valitse joku toinen palvelu tai kuva

2. Googlen kuvahaku, vinkki numero 2 – rajaa hakutulokset kuvan käyttöoikeuksien mukaan

Aiempaan vinkkiin liittyen: Googlen kuvien hakutulokset voi rajata myös sen mukaan, millaiset käyttöoikeudet kuvalla on. Googlen haussa voit valita neljästä eri hakuvaihtoehdosta sopivan, esimerkiksi kaupallisen ja ei-kaupallisen käytön mukaan.

3. Käytä useampia kuvapankkeja samanaikaisesti

Parhaat tulokset viestintäsi kannalta saat silloin, kun et jämähdä vain yhteen kuvapankkiin. Käytä rinnakkain esimerkiksi Googlen kuvahakua, maksettua iStock Photosia ja ilmaista Pexelsiä, niin saat parhaan laajuuden kuvavalikoimaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *